Przyczyny i objawy

Klinika chirurgii ręki

Zespół cieśni kanału nadgarstka (zespół kanału nadgarstka)
Przyczyny

Zespół kanału nadgarstka (zespół cieśni kanału nadgarstka) stanowi zespół objawów chorobowych spowodowany uciskiem nerwu pośrodkowego w miejscu zwanym kanałem nadgarstka.

Kanał nadgarstka jest to przestrzeń położona między kośćmi nadgarstka a więzadłem poprzecznym nadgarstka (troczkiem zginaczy nadgarstka). Przez ten kanał przechodzi 9 ścięgien mięśni zginających palce oraz nerw pośrodkowy.

Istnieje wiele przyczyn pojawienia się ucisku nerwu pośrodkowego.
Do głównych należą:
– praca związana ze stałym obciążeniem nadgarstka – największą grupę ryzyka stanowią osoby pracujące codziennie przy komputerze
– urazy np. złamania lub przemieszczenia kości nadgarstka
– stany zapalne ścięgien mięśni zginaczy
– niektóre choroby ogólnoustrojowe sprzyjają zachorowaniu, wśród nich szczególnie choroby reumatyczne, choroby tarczycy, dna moczanowa, cukrzyca, niewydolność nerek
– często objawy pojawiają się lub nasilają u kobiet w ciąży lub w pierwszych miesiącach po porodzie, co wiąże się ze zmianami hormonalnymi oraz zatrzymaniem wody w organiźmie i skłonnością do występowania obrzęków.

zespół kanału nadgarstka

Objawy zespołu cieśni kanału nadgarstka

Objawy najczęściej dotyczą kciuka, palca wskazującego i palca środkowego, jednak w zaawansowanej postaci choroby mogą obejmować całą rękę. Do typowych oznak choroby należą:
– drętwienie, mrowienie palców
– bóle ręki nasilające się w nocy lub nad ranem potrafiące wybudzić ze snu
– stopniowa utrata precyzji ruchów ręki przejawiająca się trudnościami w zapinaniu guzików od koszuli, kłopotami z kartkowaniem książki itp.
– stopniowe osłabienie siły rąk, skutkujące mimowolnym upuszczaniem przedmiotów, koniecznością przerywania pisania długopisem z powodu bólu, a także trudnościami z zaciskaniem ręki w pięść.

zespół kanału nadgarstka

Klinika Nadgarstka – klinika chirurgii ręki – specjaliści od zespołu cieśni kanału nadgarstka; zespół kanału nadgarstka, drętwienie ręki podczas snu, zespół cieśni nadgarstka operacja. Leczenie operacyjne.
Ortopedzi od zespołu cieśni nadgarstka. Leczenie zespołu kanału nadgarstka to nasza specjalność.
Operacje odbywają się na terenie Poznania.